Uber dlho argumentuje, že je iba platformou, ktorá spája vodičov s
cestujúcimi. Tento model umožňuje firme vyhnúť sa plateniu určitých daní
a odvodov a nemusí ani poskytovať šoférom platenú dovolenku.
Podobné praktiky sa však v mnohých krajinách čoraz častejšie stávajú terčom právnych sporov.
Najvyšší súd vo Francúzsku v stredu zamietol odvolanie spoločnosti Uber
proti rozhodnutiu nižšieho súdu z roku 2019, podľa ktorého bývalý vodič,
ktorý žaloval spoločnosť, s ňou uzavrel pracovnú zmluvu.
Súd zistil, že spoločnosť Uber mala kontrolu nad vodičom prostredníctvom
jeho pripojenia k aplikácii, ktorá ho nasmerovala na klientov. Preto by
sa nemal považovať za nezávislého subkontraktora, ale za zamestnanca.
Ide o prvý takýto verdikt, ktorý bude mať vplyv na všetky platformy
inšpirované modelom Uber, uviedol Fabien Masson, právnik bývalého
vodiča.
Toto rozhodnutie však nenúti Uber, aby automaticky podpisoval zmluvy s
vodičmi. Tí tak budú nútení obrátiť sa vždy na súd, ak budú chcieť, aby
ich Uber preklasifikoval na zamestnancov.
Na druhej strane, približne 150 vodičov Uber, ktorí už tiež podali
sťažnosť na súd, bude mať z tohto rozhodnutia profit, dodal Masson.
Kevin Mention, ďalší právnik, ktorý zastupuje zhruba tucet vodičov
Uberu, skonštatoval, že verdikt súdu vo Francúzsku ohrozí všetky firmy,
ktoré používajú podobný model fungovania cez aplikácie.
Uber po vynesení rozsudku vyhlásil, že neodráža zmeny ktoré medzičasom urobil vo svojom podnikaní.
„Počas uplynulých dvoch rokov sme urobili veľa zmien, ktoré vodičom
poskytujú väčšiu kontrolu nad tým, ako používajú aplikáciu, ako aj
lepšiu sociálnu ochranu,“ uviedla hovorkyňa.
Pripomenula, že vodiči si vybrali Uber, lebo im umožňuje nezávislosť a
flexibilitu. Dodala, že verdikt súdu je v rozpore s predchádzajúcimi
rozhodnutiami, podľa ktorých, ak vodiči nemajú povinnosť pracovať, nie
sú v skutočnosti zamestnancami.
Vodič vo Francúzsku pracoval pre Uber necelé dva roky, do roku 2016, keď
mu spoločnosť deaktivovala účet. Tým stratil možnosť získať klientov.
Vodič uskutočnil pre Uber približne 4000 jázd. Po skončení požiadal o
náhradu dovolenky a výdavkov, ako aj o platbu za „nenahlásenú prácu“ a
nespravodlivé ukončenie zmluvy. Na súde žiadal, aby bola jeho „obchodná
dohoda“ preklasifikovaná na pracovnú zmluvu.